
Tenkte jeg skulle fortelle mine opplevelser med lett motorsykkelen min, så får de som gidder lese;) Legger ut bilder til slutt


Jeg har da en Aprilia Rs 125 - 2006

Det hele startet med at jeg var blitt 15 og konfirmert, og hadde en god del penger

Jeg tittet på Finn.no til daglig, for å finne en sykkel som passet for meg










Det var 2 dager før jeg dro til syden da jeg måtte flytte sykkelen ut av garasjen(som jeg lånte av naboen) fordi naboen trengte den selv. Den ville jo ikke starte


Har hatt skikkelig "flaks" med denne sykkelen.....
Og etter denne velten ville ikke motoren starte lenger heller...... igjen..... Det var heldigvis bare støttebryteren som hadde hengt seg på, så den ble kobla ut.
Starta sykkelen nesten daglig, og i november skulle vi sette den på verksted for å få fikset alle sakdene, men da ville den ikke starte lenger, mest sannsynlig pga kulda, for den starta 2 dager i forveien. Så skulle vi prøve å dytte den igang da, det gikk men den gikk så vidt forover. Dette var tydeligvis pga feil plugg. Så vi endte med å dytte/trille sykkelen hele veien ned til byen, ca 3-3,5km


Da vi ikke hørte fra han, tok pappa kontakt med han, og nå skjer det noe se, nå har han fått bestilt delene til den og han regner med at han skal være ferdig med den i midten av februar


Var nedom verkstedet idag og hørte hvordan han lå an, han har montert alle kåpene og det andre som ble skadet, MEN når han skulle montere støttebryteren viste det seg at han hadde fått feil fra Graarud... Så da må jeg vente enda lenger .....
Jeg har nå fått tilbake sykkelen min, ENDELIG!!!


Nå skal jeg bestille meg Xenon lys av Ustrucks (her på forumet)

De er nå bestilt, så da er det bare å vente

Olje skift
Idag 13/6-11 har jeg fått byttet olje, grunnet mistanke av liten mengde ettersom den er hard på gira.
Dette hadde jeg da rett i, byttet olje idag, da tømte jeg det i et litermål, men kom bare ut ca 3 dl gett, altfor lite.
Så fikk jeg fylt på Motorex 75w90 girolje(6 dl) og det var et utrolig deilig resultat! Den gikk mykt og fint på giret igjen!

Så da går den vel en stund igjen

Olje Lekkasje .....
Lørdag 6. August fant jeg ut at RS'n lekker olje, girolje.
Da jeg parkerte i gården lukta det sykt svidd + at det røyk en god del, så så jeg at den hadde lekket ned på potta.
Så en av de nærmeste dagene blir det å sjekke hvor lekkasjen er, og tømme motorn for olje for å se hvor mye som er igjen da jeg nettopp har fylt nytt.
Nytt dekk foran
Fradag 5. August var jeg og bestilte dekk.
Dunlop ett eller annet til 1350 kroner ferdig omlagt.
Men må skru av hjulet selv da de ikke har lov til å skru på motorsykler.
Bilde kommer da dekket er montert

Måtte ha nytt dekk da jeg fikk vannplaning her om dagen grunnet mønster mangel

Olje-skift igjen
Mandag 8. August byttet jeg olje igjen for å sjekke hvor mye som var lekket ut.
Oljen jeg tappet ut var grå, ikke svart, men grå, slik skal det vel ikke være? Formeninger? - Slik skal det være

Fylte på Castrol 75w90.
Totalvraket høyreside - August 2011
Da var sykkelen vraket på alt på høyresiden, etter at jeg klarte og komme på utsiden av veien og fikk den desverre ikke opp på veien igjen da dette skjedde i en skråning. Det kunne gått mye verre hadde det ikke vert en haug med stener akkurat der midt i skråningen. Jeg, som person, hadde flaks, kom unna med lette skader og strekt nakke.
Skal prøve å få tatt noen bilder av sykkelen idag, 16/8, kanskje.
Jeg er også ganske heldig som har en bror uten lappen med en scooter som jeg får låne

Kondemnert
Nå er min Aprilia RS 125 (06) blitt kondemnert

Jeg fikk igjen 30'000 kroner + hjelm, så er nå på utkikk etter en ny, vil ha en 2006 modell, denne skal skaffes iløpet av vinteren så jeg er klar med ny sykkel når sesongen starter igjen

Så hvis noen har en 2006 modell og selge eller kjenner noen så er det bare å ta kontakt med meg

Aprilia RS 125 - 2000
Har jo for en stund siden kjøpt meg ny sykkel, det ble jo såklart en Aprilia

Måtte vente 3 dager etter at jeg kjøpte den med å kjøre den pga innleverte skilter, så da hadde jeg god til å gjøre mye rart

Byttet bl.a. girolja på den, til Castrol 75w90, og fylte på 2-taktolje, også Castrol.
Også da jeg fikk se ramma på denne sykkelen, var jeg tvert imot fornøyd, så stygg!
Det måtte jeg gjøre noe med, så satt meg ned brukte 2 ager og en halv tube med autosol og fikk ramma skinnende blank!
Den fikk jeg mye oppmerksomhet og skryt for

Også dagen jeg fikk skiltene vasket jeg den før jeg dro den ut på veien, den var jo drit møkkete, og ble enda mer skinnende i ramma og felger

Har kjørt den siden September, og nå skal den selges.
Og da tenkte jeg at jeg skulle gå over sykkelen litt og sjekke, og fant ut at klossene foran var slitt nesten helt ut, heldigvis at jeg sjekket før jeg ødela skiva også.
Og drevene mine var også gående og hjullager i bakhjulet.
Delene er nå bestilt.
Drev(16-39) - MC-Deler
Bremseklosser - Speedoptions
Kjede - Speedoptions
Honda MT-5
Heisann!
Jeg har nå kjøpt meg en 1992 modell Honda MT-5.
Fikk beskjed om at denne var skjært men gikk fortsatt greit, dro inn og prøvde den og endte med kjøp.
De første kilometrene hadde den pottesmell i ett sett, jeg kjørte bak på RS'en, mens en kamerat av meg kjørte MT-5'en, og holdte på å le meg ihjel!
Litt senere begynte den å dra som h*lvette, men gikk 200 meter før den døde ut men så POFF! sa det også dro den på som søren igjen

Slik holdt den på en stund, til den plutselig ble bra. Men så begynte den igjen og det var like moro, hahah!!
Slik var den av og på hele veien hjem. Fikk den hjem og begynte å skru.
Lufteskruen var helt i bunn! Rensa forgasser. Byttet gasswire. Satt på derbi lykt, pga hadde ikke orginalt "lyspæreholder".
Ferdig med det så var det en prøve tur, men den drukna. Dro av powerfilteret og da gikk den klokkerent!
Renset filteret i bensin og så gikk den med.
Denne gikk jo som bare det, gjorde vel en 80km/t, kunne ikke være skjært da, han forrige eier'n måtte jo vært helt tett tenkte vi.
Også stoppa den/gikk ikke ordentlig, så bytta vi coil m/ledninger, men hjalp ikke. Bytta plugg og da gikk den ordentlig, men samme dagen røk pluggen igjen,
fikk bytta den og da gikk den helt til vi tok den med ut i isbelagt rundkjøring

Var kameraten sm kjørte den hjem som skulle teste moped på glatta, han kjører atv for tiden, og da gikk'n på tryne og ødela girkassa på'n.
Det endte med at jeg kun hadde ett gir, og det var 1. så da hadde den en toppfart på 20km/t.
Så skulle motoren splittes, men vi fikk ikke av svinghjulet så vi har ikke fått gjort det ennå. Men vi tok av sylinder og slikt og gjett hva?
Både sylinder og stempel var skjært, og den gjorde 80!! Kanskje han ikke var så tett tenkte vi da

Så nå står sykkelen hos kameraten og motorn ligger inne på arbeidsbenken og venter på svinghjulsavdrager

Forresten video ligger på facebook:
Splitting av blokk
Da har vi fått av svinghjulet, ikke med svinghjulsavdrager for det gikk ikke, så brukte vi en slags "lager avdrager" og da føk det av.
Så løsnet vi alle skruer som blokka satt i,og skulle til å dra av, men oops den satt litt

Så slo vi litt forsiktig med gummi hammer på sidene av blokka, mens vi dirket den opp. Gikk gradvis oppover.
Helt til vi kom til gir skifteren, over den slet vi litt, men gikk tilslutt med den også.
Alt så bra ut der, så da må vi tre til med trinn 2.
Får jeg ikke vært med på pga skole, men skal prøve å holde dere oppdatert

Har også kjørt litt atv idag, det er moro det! begynner å bøli ganske god på svingene og sånt, neste gang blir det 2 hjul tenker jeg

Sjekk av gear
Som sagt splittet vi blokka for å sjekke gerakassa uten funn,
så da måtte vi jo ta opp på andre siden også for å sjekke.
Her fant vi noe se, selve vkesleren som dytter den i gear, hvis dere skjønner,
hadde en avknekt tupp, som førte til at den bare sporet over.
Også var jeg jo så heldig som fikk med en hel haug med deler til den,
så da tok jeg med en blokk jeg hadde liggende,
så tok vi delene fra den og satt i den andre.
Da var ikke jeg tilstede, grunnet skole.
Men han nevnte noe om at den ikke gikk i gear eller noe,
så han skulle få hjelp dagen etter.
Så forhåpentligvis får jeg den på veien i morra

Edit; Noen som vet hvor mye gearolje det skal være på den, den er 100% tom!

Gear fikset, ny sylinder, gåen tenning
Heisann!

Nå har jeg fått fikset Mt'n, gikk som ei kule i en dag før den tok kvelden.
Det var sylinderen som hadde fått nok, nå orket den ikke mer, så da skaffet jeg meg en ny en

Ble en Polini sylinder m/stempel såklart.
Fikk den på og den dro som f*en, men druknet.
Men fikk ihvertfall prøvd den en liten runde i gården, nok til å dra rett opp på hjulet, uten vilje, og deretter rett i veggen

Dagen etter, begynte vi neddysing. Sitter nå i en 75 dyse, og drukner fortsatt!

Fikk en kamerat til å sjekke litt, fant ut at tenninga var f*cked.
Den tente kun innimellom, slik at da druknet pluggen i bensin den tok til seg.
Noen som har noen hint om hva som kan være galt nå?
- Ny coil
- Ny plugg
- Ny plugghette
- Nye ledninger til og fra coil
- Ny sylinder
¨
Til salgs
Da er det tid for å selge MT-5'en for å få penger til ATV

Har nettopp fått en billig ATV på hånd så da rpøver jeg å selge denne, for å få penger kjapt.
Denne er "EGENTLIG" i god stand.
Men for tiden går den ikke, den tenner ikke hele tiden. Mulig bare monteringsfeil av tennplate men orker ikke skru mer nå da jeg har funnet meg atv

Den starter og går, men drukner pga dårlig tenning.
Mye nytt på denne, som f.eks coil m/ledninger, sylinder(polini)++
Denne sykkelen er trimmet, men orginaldelene følger såklart med sammen med en haug av andre deler.
Som f.eks. flere hjulsett m/dekk, gafler, noe plast, ledningsnett tror jeg, motordeler++
Selges 4000/bud, dette er billig!!
Tips gjerne andre dere tror kan være intresserte

Takker for eventuelle svar

Legger ved noen bilder av syklene

Er det normalt at skiltet smelter når man kjører? Eller har han kjørt så langt per gang at det har blitt varmt og smeltet? ?tips?


Et bilde fra den "gode" siden av sykkelen


Et bilde av fronten, liten sprekk og riper på høyre speil.

Riper på hjørne på hekken, og orginalt aprilia eksospotte, kjører uten noen tegn for trim, og er stolt for det!


Her er et bilde av den skadde siden


Var ikke måte på den sprakk heller


Bilder fra 2011, etter reperasjon






Før Autosol polish:

Etter Autosol polish:

Nyvasket og fin


Etter Autosol polish:

Har desverre ikke noe før bilde av denne, kanskje i noen av de eldre bildene i tråden. Var for ivrig


Nye bilder fra photoshoot med scooteren til brusjan sommern 11

Takk til Magnus Bentsen som tok seg bryet av å laste disse bildene opp for meg

Håper ikke dere blir lei dere, men her kommer flere bilder, som vår kjære Magnus Bentsen har lastet opp for meg, takker


som en takk for at Magnus Bentsen lastet opp bilder for meg, kjører jeg rundt med han på nøkkelknippe mitt

2000 Aprilia RS 125
















2007 Aprilia RS 125 i biter
Kjøpte meg en ny RS 18. Februar 2012, stor fornøyd!
Tok noen småturer i ny og ne, da det var fint vær. I starten av mars tok jeg sykkelen ut av garasjen for godt, og kjørte til alle døgnets tider.
Frem til 20. mars, da ble jeg påkjørt av en bil og både jeg og sykkelen ble vraket.

Hva syns dere ?
