Hva må jeg ha avmotorsykkelbekledning?

Generelt om motorsykkelverden + diskusjoner om alle sykler som Aprilia ikke har produsert. Alt innenfor tohjulingverdenen, fra 50 cc og oppover!
JonnAdrian
Fersk Racer
Sted: Hønefoss, Buskerud

Hva må jeg ha avmotorsykkelbekledning?

Legg innav JonnAdrian » 24 apr 2013, 22:15

Får lappen i starten av Juni, men har ikke kjøpt kjøreutstyr enda. Hva er det av bekledning som er bra, og hva er ikke bra? Hva er best i forhold til pris? Hva burde jeg kjøpe med en gang/hva kan jeg vente litt med?
Noen som kan gi noen eksempler? :)
09' Aprilia RS125 Spains No. 1 FP-eksos
07' Aprilia RS125 FP (vraket)
92' BMW 318IS M-Tech

Brukeravatar
HPro
Bronze
Sted: Brønnøysund

Re: Hva må jeg ha avmotorsykkelbekledning?

Legg innav HPro » 24 apr 2013, 23:27

Hei John Adrian! :)

Vel, du trenger jo hjelm. Det er det eneste beskyttelsesutstyret som er PÅLAGT i Norge.

Men du kan jo alltids kjøpe :

-Hansker m/beskyttelse
-Kjørejakke, evt. m/ ryggskinne(anbefalt)
-Kjørebukse, evt. med kneputer/sliders
-(Skinndress) ^
-Kjøresko/støvler
-AIRBAG er også mulig å få tak i i disse dager! :lol:

Hvilken prisklasse hadde du tenkt deg? :)
: viewtopic.php?f=26&t=9229

- FP-anlegg, Rave 2, BR10EG, 34mm innsug, V-Force 3, 34mm DellOrto Flatside, 138dyse, Uplombert luftfilter, CDI-sperre tatt - SOLGT TIL STIANAAG

JonnAdrian
Fersk Racer

Legg innav JonnAdrian » 25 apr 2013, 00:08

Hehe, kjekt med litt kjøreutstyr utenom hjelmen :)
Er det mulig og få et greit kjøreutstyr til 5000, har hjelm fra før? Har absolutt ikke peiling på dette med kjøreutstyr, da det som oftest har kun gått i hjelm.
Eller er jeg for optimist nå? :)
Hva bør jeg legge i det?
92' BMW 318IS M-Tech

Brukeravatar
Fubb
Wannabe admin
Sted: Austevoll
Kontakt:

Legg innav Fubb » 25 apr 2013, 00:30

Vist det er noe som virkelig er viktig å ha utenom hjelm og hansker ( ikke godt å tryne uten) så er det ryggskinne! Tro meg, du vil ikke lande på ryggen uten! ;)

Kan spare deg for mange ryggskader! :)

Brukeravatar
Sander
Lærling
Sted: Tromsø
Kontakt:

Legg innav Sander » 25 apr 2013, 08:05

Hvor høy er du?
Har en god skinndress du kan få til en grei pris, hvis du er interessert. :)

-

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 25 apr 2013, 14:55

Du bør ikke kjøpe jakke med ryggskinne i..
Ble fortalt dette i butikken jeg kjøpte jakken, stadig flere som selger kjøreutstyr tar UT ryggskinnen som er i fordi den ikke er bra nok.

Kjøp med andre ord ryggplate løst ved siden av ;) (Billig innvestering)

Brukeravatar
Haugee
Bronze

Legg innav Haugee » 25 apr 2013, 15:08

Sant som Raptor33 seier, ryggskinna på jakka kan ligge feil og du kan bli ganske uheldig visst den ligger skeivt på ryggen
Only one thing sweeter than the sound of a two stroke, and that's the sound of a two stroke passing a four stroke.
Once you go braaaap! You never go back!

JonnAdrian
Fersk Racer

Legg innav JonnAdrian » 25 apr 2013, 21:51

Ok, takk! Da blir det ihvertfall løs ryggskinne, det er det ikke tvil om! :)
Hva av kjøreutstyr blir beregnet som bra/komfortable saker? Noen som har erfaring med forskjellige merker? :)
92' BMW 318IS M-Tech

Brukeravatar
Raptor33
Gold

Legg innav Raptor33 » 25 apr 2013, 22:06

Jeg har Bullfighter bukse og jakke, ganske komfortabelt å kjøre med og holder regn litt bedre ute enn skinn :)
Tror det var 3000kr elns for buksen og jakken samlet.

Brukeravatar
MSS
Gold
Sted: Hordaland-Masfjorden
Kontakt:

Legg innav MSS » 29 apr 2013, 13:19

Einaste som er pålagt er som nevnt hjelm. Men å ikkje bruke ihvertfall hansker, bukse/jakke/dress er idiotisk. Det skjønner du fort visst du har sett videoer eller prøvd å gå på tryne uten sjøl. Byebye til alt av skinnet ditt som treffer asfalten. Ellers er ryggskinne og mc sko (over ankelen) absolutt å anbefale. Ekstremt utsatt på mc.

Valg av fks. skinn eller tekstil handler mykje om bruksområde. Personlig bruker eg kun skinn og føler meg ikkje skikkelig trygg på sykkelen uten.

Skinn: på vår/høst/vinter er det kaldt, ikkje vanntett, absoloutt best beskyttelse visst du går på tryne, tåler fleire ulykker.

Tekstil: Varmt og tørt uansett sessong,dårligere beskyttelse og etter ein trynings kan du mest sansynelig hive settet i bosset.

Så velg utifra bruksområde, men uansett ka! Velg kvalitet, kvalitet gir bedre beskyttelse, kjørekomfort osv. Fks. bullfighter ville eg aldri nærma meg, . Som oftest ein del dyrere, men så får man jo det man betaler for.
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97

x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06

Brukeravatar
HPro
Bronze
Sted: Brønnøysund

Legg innav HPro » 29 apr 2013, 13:53

: viewtopic.php?f=26&t=9229

- FP-anlegg, Rave 2, BR10EG, 34mm innsug, V-Force 3, 34mm DellOrto Flatside, 138dyse, Uplombert luftfilter, CDI-sperre tatt - SOLGT TIL STIANAAG

Brukeravatar
PeeWee
Støttespiller
Sted: Ålesund

Legg innav PeeWee » 29 apr 2013, 15:09

Jeg kjører i hettegener/tskjorte og joggebukse/dongry. Tar på meg ryggskinne på lengre turer(1 times kjøring) og hansker har jeg for å ikke fryse(cross hansker uten beskyttelse). Selv etter front kollisjon i 60 og flytur på 8 meter gikk det bra(da uten ryggskinne). Knakk en hånd og fikk et pittelite arr. En annen sak er om du velter i fart og sklir, da kommer man neppe like heldig ut som meg.

Vil anbefale deg skreddersydd skinndrakt. Drakten skal sitte helt inntil kroppen, så det å kjøpe på nettet blir fort utelukket. Dog, send inn mål til en skredder på nett er et meget godt valgt. Havner da på rundt 10 lapper m. kneputer, albuebeskyttelse og ryggskinne. Det er kansje litt kaldt og upraktisk, men beskyttelsen er værtfall på topp.

Om du vil ha noe lett og greit, er vel tekstil det beste? To delt ...

Gigass
Nysgjerrigper

Legg innav Gigass » 16 jul 2013, 14:00

Å kjøre uten beskyttelse med dagens trafikk er sjansespill.Om ikke du kjører idiostisk selv så er det andre f.eks billister som ikke ser deg som kan forårsake ulykker .

Bruk jakke med rygg,albue og skulderbeskyttelse som passer godt og ikke er for stor,mcsko(behøver ikke være dyre),bukse med hofte og knebeskyttelse,godkjent hjelm og handsker.Gjerne en hjelm med lavt støynivå så blir du mindre sliten og ukonsentrert.

Ble påkjørt av bil en dag en kamerat og jeg(kjørte tung mc) skulle bare ta en rolig luftetur å besøke noen.Var veldig varmt den dagen så tok for en sjelden gang ikke på fullt utstyr.Brukte jakke med ruggbeskyttelse,handsker og ny hjelm.Fikk mange brudd i ansikt og kun en liten ripe i visiret,knust hofte,lårben,kne og en hånd.Livet hang i en tynn trådd og hadde ikke overlevd uten noe utstyr eller hvis jeg ikke var så godt trent og supergod form.Dette er lenge siden og sliter med mange problemer resten av livet.
Denne hendelsen var mannen i bilen sin skyld men det hjelper ikke meg for jeg sitter med problemer resten av livet uansett.

Tenkt sikkerhet,plassering i veibanen og gjøre deg synlig,planlegg turen og ha en fin mc sesong:-)

Gigass
Nysgjerrigper

Legg innav Gigass » 16 jul 2013, 14:23

Muligheten til å skaffe fullt utstyr er mulig for kr 5000 men er nok lettere å finne som som du liker til en høyere sum. Skinn eller goretex? kommer du til å kjøre hele året eller bare om sommeren? prøv å spare sammen til begge deler så du kan bytte etter som det passer deg.Prøvekjør klær og utstyr av venner eller i butikk hvis du kan for å lettere finne ut hva som passer til deg.Alt skal sitte godt men ikke være ubehagelig.

Brukeravatar
trymadrian
Nysgjerrigper
Sted: Eidsvoll

Legg innav trymadrian » 16 jul 2013, 18:52

Hvis du har mulighet til å reisi til Kaldbakken (Oslo) så ligger det en butikk der. Kjøpte welldone utstyret mitt der.
Hjelm, Hansker, Sko, Bukse, og Jakke til 3-5 tusen.. Husker ikke akkurat nå..
Det er vanntett og jakka har ryggplate. Jeg er fornøyd ihvertfall :)
Aprilia rs 125 2004 mod Ford Sierra 2.0l (bilcross)

Brukeravatar
akval
Wannabe admin
Sted: Råholt, Eidsvoll

Legg innav akval » 16 jul 2013, 19:25

Well done utstyret duger helt til du treffer bakken...i lav fart..
Suzuki GSX-R 600 K6 - Ford Focus 2010

Gå tilbake til «MC generelt»