RSV prat

Kategorien for RSV og Tuono 1000ccm
Darksoul
Fersk
Innlegg: 53
Registrert: 29 nov 2008, 19:43

RSV prat

Legg innav Darksoul » 18 des 2008, 23:04

Er det mange her som har tung aprilia sykkel eller?
Sist redigert av Darksoul den 29 jan 2009, 23:25, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 18 des 2008, 23:33

Det spørs hvor tung tung er. Min er per definisjon tung sykkel, men den veier ikke spesielt mye...

Robban
Admin
Innlegg: 2363
Registrert: 26 okt 2006, 21:50
MC: Aprilia RS 250 2003
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Robban » 19 des 2008, 06:10

Samme med min:)
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Brukeravatar
AndyCandy
Silver
Innlegg: 2278
Registrert: 27 apr 2008, 21:18
Sted: Bjerke, Oslo.
Kontakt:

Legg innav AndyCandy » 19 des 2008, 16:47

Hm, tung aprilia vil jeg si er alt over lett. Er ikke så mange som har det her tror jeg, hvertfall ikke ¨faste innlogende¨.
Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Rebel 125 - Black - 1999
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
X: CPI Crab RS50,Xinling QT50-B

Brukeravatar
Kriston
Gold
Innlegg: 4707
Registrert: 02 aug 2008, 23:00
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Kriston » 19 des 2008, 16:54

Om man har 34 hk i lett har man vel også etter teorien, "mellom tung". :P
The two-stroke syndrome is unsolvable. You can´t fix it, but you can learn to live with it.

Aprilia rs 125 07!

Kriston™

Brukeravatar
AndyCandy
Silver
Innlegg: 2278
Registrert: 27 apr 2008, 21:18
Sted: Bjerke, Oslo.
Kontakt:

Legg innav AndyCandy » 19 des 2008, 16:59

Det er sant, nå kan jo rs125 registreres som mellomtung å da. (skjønner ikke vitsen i det men) Men igjen, alt av sykler som er registrert etter mellomvekt(34hk) vil jeg si er tung/tyngere sykler. :)
Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Rebel 125 - Black - 1999
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
X: CPI Crab RS50,Xinling QT50-B

316
Fersk
Innlegg: 28
Registrert: 11 mar 2008, 09:03
MC: RSV Mille R, -01, gul
Sted: Sandnes

Re: Mange som har tung aprilia her?

Legg innav 316 » 21 des 2008, 20:11

Heisann
Nei det e ikkje så mange som har tung sykkel her inne. Men det er mange "wannabe's", og så e de hyggelige og hjelpsomme :) . Men det er vel det einaste fornuftiga norske Aprilia forum, som eg har funne i hvert fall. Men la deg ikkje lura av mangelen på kubikk, i hvertfall på 250'en. [-X I dei rette hendene, så har di knekt mang ein superbike stolthet. :^o
Eg håpa du leda andre med Mille/Tuono inn på detta forumet, så blir det endå triveligare etter hvert.

Brukeravatar
haathor
Nysgjerrigper
Innlegg: 13
Registrert: 08 apr 2007, 15:55
MC: Factory 06

Re: Mange som har tung aprilia her?

Legg innav haathor » 28 des 2008, 18:40

Darksoul skrev:Er det mange her som har tung aprilia sykkel eller?

Joda det er da noen av oss her :mrgreen:

Tinnsoldaten
Fersk
Innlegg: 56
Registrert: 03 apr 2008, 21:49

Legg innav Tinnsoldaten » 30 des 2008, 00:51

En her også! Hadde vært moro hvis flere med tung kamel hadde lagd seg en liten worklog! Alltid greit å se hva folk driver med, og få litt inspirasjon.

Brukeravatar
Thomas725
Mekaniker
Innlegg: 352
Registrert: 19 mar 2008, 00:07
MC: Aprilia rs 125 05mod
Sted: Sykkylven
Kontakt:

Legg innav Thomas725 » 30 des 2008, 01:02

Dere kan jo lage hver deres tråd :) hvor der kan legge ut bilder av sykkelen og skrive en worklog. Er altid artig å lese om hva folk har gjort med sykklene sine og enda artigere å se det på bilder :D

Tinnsoldaten
Fersk
Innlegg: 56
Registrert: 03 apr 2008, 21:49

Re: Mange som har tung aprilia her?

Legg innav Tinnsoldaten » 30 des 2008, 01:08

Det var det jeg mente, litt dårlig formulert da... :oops:

Brukeravatar
Thomas725
Mekaniker
Innlegg: 352
Registrert: 19 mar 2008, 00:07
MC: Aprilia rs 125 05mod
Sted: Sykkylven
Kontakt:

Legg innav Thomas725 » 30 des 2008, 01:12

åja :P men en tråd kan dere lage her: viewforum.php?f=26
bare å bruke brukernamnet som emne tittel ;)

Tinnsoldaten
Fersk
Innlegg: 56
Registrert: 03 apr 2008, 21:49

Re: Mange som har tung aprilia her?

Legg innav Tinnsoldaten » 30 des 2008, 01:15

Jepp. Har vel mer eller mindre begynt på en slags worklog under RSV-kategorien. Kanskje en moderator kunne flyttet den for meg, så slipper jeg å lage helt ny? Eller kan den bare ligge der den ligger? HØRER DERE, MODERATORER?! :D

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 31 des 2008, 01:17

Sånn, da er den flyttet. Ligger under din tråd, døpte den om til "Tinnsoldaten".

Hadde vært veldig fint om vi kunne få et miljø for de med tung aprilia også her. Stå på og vær aktive på forumet, så får vi håpe at det kommer flere etterhvert.

Tinnsoldaten
Fersk
Innlegg: 56
Registrert: 03 apr 2008, 21:49

Re: Mange som har tung aprilia her?

Legg innav Tinnsoldaten » 31 des 2008, 17:15

Takk! :mrgreen:

Brukeravatar
Kriston
Gold
Innlegg: 4707
Registrert: 02 aug 2008, 23:00
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Kriston » 02 jan 2009, 21:22

Bra det begynner å bli litt aktivitet i RSV kategorien her. :)
The two-stroke syndrome is unsolvable. You can´t fix it, but you can learn to live with it.

Aprilia rs 125 07!

Kriston™

SnurreSprett
Verdensmester
Innlegg: 648
Registrert: 22 feb 2007, 17:49
Sted: Mosjøen
Kontakt:

Legg innav SnurreSprett » 15 jan 2009, 23:30

Tung og tung.
112kg tørr ca :D

Brukeravatar
Kriston
Gold
Innlegg: 4707
Registrert: 02 aug 2008, 23:00
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Kriston » 15 jan 2009, 23:36

=P~
The two-stroke syndrome is unsolvable. You can´t fix it, but you can learn to live with it.

Aprilia rs 125 07!

Kriston™

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Re: Mange som har tung aprilia her?

Legg innav Noale » 22 jan 2009, 12:48

Har en 2006 Tuono R med litt småfiks.
Hadde tidligere en 2001 RSV Mille. Gromsykkelen som aldri skulle vært solgt!!

Robban
Admin
Innlegg: 2363
Registrert: 26 okt 2006, 21:50
MC: Aprilia RS 250 2003
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Legg innav Robban » 22 jan 2009, 12:52

Velkommen til forumet Mille! :) Godt å ha med flere Tuono førere!

Lag gjerne en egen tråd i "Din Tråd" kategorien. Du merker den kun med ditt eget nick og fyller den med alt du har på hjertet av sykkelrelaterte ting. Alt fra bilder til historier. Gøy å ha deg med på laget, om du skulle lure på noe så ikke nøl med å ta kontakt med enten meg eller en av de andre med enten rødt eller grønt nick. :mrgreen:
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Brukeravatar
Habiac
Nysgjerrigper
Innlegg: 2
Registrert: 29 jan 2009, 21:23
Sted: Vesterålen

Legg innav Habiac » 29 jan 2009, 22:28

Tjolahopp.
Kjører rundt på en Tuono R Factory '04. :D
Tror det er den eneste i Norge ut fra jeg har fått opplysninger om.
Krute god sykkel som jeg lett kan bygge om til en ekte racing hvis jeg føler behovet, men fungerer kjempebra på tur.
--------
Habiac
Tuono RSV Factory ERRE '04
The one and only

Brukeravatar
AndyCandy
Silver
Innlegg: 2278
Registrert: 27 apr 2008, 21:18
Sted: Bjerke, Oslo.
Kontakt:

Legg innav AndyCandy » 29 jan 2009, 22:31

Kan man ikke legge opp en ny tråd?
¨-RSV-Prat¨ feks.

EDIT: Eller endre denne til RSV-Prat :)
Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Rebel 125 - Black - 1999
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
X: CPI Crab RS50,Xinling QT50-B

Darksoul
Fersk
Innlegg: 53
Registrert: 29 nov 2008, 19:43

Legg innav Darksoul » 29 jan 2009, 23:24

Då er topic skifta..
Sist redigert av Darksoul den 29 jan 2009, 23:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
AndyCandy
Silver
Innlegg: 2278
Registrert: 27 apr 2008, 21:18
Sted: Bjerke, Oslo.
Kontakt:

Legg innav AndyCandy » 29 jan 2009, 23:26

I can do it :wink:

EDIT: Det ble visst gjort det :D
Aprilia RS 125 - Black - 2006
Honda Rebel 125 - Black - 1999
Honda Camino 50 - Red - 1984 ( Til Salgs )
X: CPI Crab RS50,Xinling QT50-B

Darksoul
Fersk
Innlegg: 53
Registrert: 29 nov 2008, 19:43

Legg innav Darksoul » 29 jan 2009, 23:33

Jepp! Fant ut av da! hehe..

Darksoul
Fersk
Innlegg: 53
Registrert: 29 nov 2008, 19:43

Legg innav Darksoul » 29 jan 2009, 23:47

Hadde vore kjekt å fått msn adressene til dei med tung aprilia...

Siter og legg til brukarnavnet (+ evnt ekte navn) ditt slik at me får ei komplett liste! Og når de legg til folk i msn så skriv evnt "apriliaforum" som tekst i søknaden...

Here we go!

Darksoul: Hidden25(HerSkalDetStåKRØLLALFA)hotmail.com (Øyvind.)
Sist redigert av Even den 03 feb 2009, 07:45, redigert 2 ganger totalt.
Begrunnelse: Endret mail adressen pga spambotter

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Re:

Legg innav Noale » 30 jan 2009, 01:41

Habiac skrev:Tjolahopp.
Kjører rundt på en Tuono R Factory '04. :D
Tror det er den eneste i Norge ut fra jeg har fått opplysninger om.
Krute god sykkel som jeg lett kan bygge om til en ekte racing hvis jeg føler behovet, men fungerer kjempebra på tur.


Lokalisert nordpå?
Mener disse hette RSV Tuono Racing. Factorybetegnelsen på Tuono kom vel ikke før i 2007 om man skal spikke fliser. Og det skal man jo.

Brukeravatar
Christian
Gold
Innlegg: 3728
Registrert: 14 mar 2007, 22:57
MC: 2004 Aprilia RS125
Sted: Florø
Kontakt:

Legg innav Christian » 30 jan 2009, 10:52

Dere med RSV: Forsk litt på sykkelene deres og skriv gjerne guider om litt forskjellig her: viewforum.php?f=34
Kjenner dere andre med Aprilia sykkler så tips dem å få dem inn her. Jo flere jo bedre, den siste tiden har det jo kommet litt folk med RSV modeller, håper det blir flere. RS125 blandt folk her inne er ganske bredt, håper blandt annet at RSV kan bli vokse seg større også.
2004 Aprilia RS 125 Free Power

Darksoul
Fersk
Innlegg: 53
Registrert: 29 nov 2008, 19:43

Legg innav Darksoul » 30 jan 2009, 15:02

Problemet er vel at det ikkje er ein so voldsomt utbredt sykkeltype i norge?

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 30 jan 2009, 17:23

Det er ikke RS 250 heller, men er da noen her inne som har det også.

Brukeravatar
Berg
Bronze
Innlegg: 1554
Registrert: 08 okt 2008, 15:48
Sted: Nord-Trøndelag, Stjørdal, Lånke.

Legg innav Berg » 30 jan 2009, 18:20

Jeg vurderer å skaffe meg RS250 når jeg er 18. :D Får se hvordan det ligger av med penger og sånt. :mrgreen: Går sikkert mye penger på bil å vettu. :P
Bilde
- Aprilia RS 125 1999 Modell.
- Yamaha DT 50 (herjemoped)

Brukeravatar
Habiac
Nysgjerrigper
Innlegg: 2
Registrert: 29 jan 2009, 21:23
Sted: Vesterålen

Re: Re:

Legg innav Habiac » 01 feb 2009, 21:43

Noale skrev:
Lokalisert nordpå?
Mener disse hette RSV Tuono Racing. Factorybetegnelsen på Tuono kom vel ikke før i 2007 om man skal spikke fliser. Og det skal man jo.


Reinspikka Factory årgang '04.
Som det står på lufthornene - ERRE FACTORY
Som sagt den er sjelden i Norge i denne årgangen :)
--------
Habiac
Tuono RSV Factory ERRE '04
The one and only

Brukeravatar
Thorden
Fersk
Innlegg: 62
Registrert: 05 okt 2008, 18:59
Sted: Akershus

Legg innav Thorden » 02 feb 2009, 20:41

Jøss, en "Erre Factory" har jeg aldri hørt om før. Hva er det egentlig, og hvordan ser den ut?
--
2009 RSV4 Factory

X - 2006 Tuono R
X - 2005 RSVR Factory
X - 2002 RSV Mille R
X - 2001 RSV Mille R

Tinnsoldaten
Fersk
Innlegg: 56
Registrert: 03 apr 2008, 21:49

Legg innav Tinnsoldaten » 02 feb 2009, 21:09

Er're en Factory 'a? Håhåhå... #-o

Robban
Admin
Innlegg: 2363
Registrert: 26 okt 2006, 21:50
MC: Aprilia RS 250 2003
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re:

Legg innav Robban » 03 feb 2009, 01:36

Darksoul skrev:Hadde vore kjekt å fått msn adressene til dei med tung aprilia...

Siter og legg til brukarnavnet (+ evnt ekte navn) ditt slik at me får ei komplett liste! Og når de legg til folk i msn så skriv evnt "apriliaforum" som tekst i søknaden...

Here we go!

Darksoul: Hidden25(HerSkalDetStåKRØLLALFA)hotmail.com (Øyvind.)
Robban: Apriliaboyrs125(HerSkalDetStåKRØLLALFA)hotmail.com (Robin, RS250)


Mailadressen min ... Det er straffen man får om man lager mailadresse som 15åring med nyervervet sykkel! :mrgreen:
Sist redigert av Even den 03 feb 2009, 07:46, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Endret mail adressen pga spambotter
Aprilia RS 250 2003
Aprilia RS 500 *under construction*

And then on the eighth day, The Devil created the Aprilia RS 250 ; cause he was a bad ass, and had to get around town ... God secretly wished he had one.

Brukeravatar
Even
Pensjonert admin/mod
Innlegg: 1064
Registrert: 26 aug 2007, 19:30
MC: Aprilia RS 125
Sted: Hønefoss

Legg innav Even » 03 feb 2009, 07:48

Ikke får å spore av, men dette er faktisk veldig viktig.
ALDRI legg ut en 100% riktig mailadresse på forums. Det er x antall spambotter som surfer rundt på nettet for å plukke opp mailadresser som de kan spamme. Derfor har jeg gjort om "@" til "(HerSkalDetStåKRØLLALFA)" i mailadressene deres.
Ha en fin dag!
Aprilia RS 125 2005 RED
Bilde

caronazo
Fersk
Innlegg: 44
Registrert: 19 jan 2009, 18:21

Re:

Legg innav caronazo » 05 feb 2009, 11:01

da er det ikke en RSV det er snakk om!!!
SnurreSprett skrev:Tung og tung.
112kg tørr ca :D



Erre er ordet "R" på Italiensk bare..
Thorden skrev:Jøss, en "Erre Factory" har jeg aldri hørt om før. Hva er det egentlig, og hvordan ser den ut?



Har prøvd å få svar på dette tidligere. Har fått noen svar men ikke helt fornøyd :? Har kjøpt meg en RSV Mille 03 (nero) og trenger litt help med å finne hvor og til en fin pris div. deler!! Den er i helt orginal stand som den står nå.. Men har lyst (en drøm!?) om å få den opp i 150-155hk. og få den ca. 10kg. lettere!! er den noen som vet (har egne erfaringer) med å gjøre dette?? Effektannlegg som er BRA (god lyd, ca110Db. osv.)

Darksoul
Fersk
Innlegg: 53
Registrert: 29 nov 2008, 19:43

Legg innav Darksoul » 05 feb 2009, 11:53

http://www.af1racing.com...

Mye bra deler til fornuftig pris!

caronazo
Fersk
Innlegg: 44
Registrert: 19 jan 2009, 18:21

Re:

Legg innav caronazo » 05 feb 2009, 11:58

takker for den!! men hva koster det i toll for "ting"!? og hva anbefaler du/dere å gjøre med en 03mod. Den er jo litt "tam"!! er vant til japanske 1000R og synes 128hk. kan bli litt lite, selv om det er godt med Nm.
Darksoul skrev:http://www.af1racing.com...

Mye bra deler til fornuftig pris!

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 05 feb 2009, 13:05

Caronazo: Vær så snill, ikke post flere innlegg etter hverandre. Har du noe du vil tilføye kan du bruke knappen oppe i høyre hjørne av innlegget hvor det står "endre".

Fortollingsgebyret er vel for tiden på 198 kr, og det er 25 % moms på hele summen, også frakta.

Det første du bør gjøre er å kjøpe deg et helanlegg. De gir litt mer effekt, men det er vekta du merker det mest på. Deretter bør du satse på å kutte roterende uavfjæret masse. Altså lettere felger, lettere bremseskiver, lettere kjede og drev, lettere bolter til å feste bremeskiver og drev med. Deretter bør du ta for deg uavfjæret masse. Bremecalipere, fjærer i gaflene/bakdemperen (halvparten av massen til fjærene kan regnes som uavfjæret) osv.

Av trim så er det vel bare å kjøre på med større throttlebodies, powercommander og evo luftfiltermod. Dette bør hjelpe, men tviler på at det gir deg 150 hk på hjulet. For å oppnå noe slikt må du nok til med big bore kit eller ihvertfall kvassere kammer og slikt.

Nå har jeg ikke eid min RSV i mer enn nesten ei uke, men vektreduksjon og slikt har jeg litt greie på.

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Re: RSV prat

Legg innav Noale » 05 feb 2009, 18:59

Hei Caronazo.
Om man ser bort fra vektbesparelser og slikt er det et kostbart prosjekt du er inne på.

For å begynne med det enkleste: Effektanlegg fra ende til annen. større luftfilterboks, Powercommander og tuning i benk kan gi en 10-12 hk. på en god dag. Om dette gjøres skikkelig.
Om du i tillegg går i tanker om porting, koster det mer enn det smaker. Det viser seg at disse motorene responderer dårlig på slikt.
Ser det var snakk om større innsug (throttle bodies) lengre opp. Går ut fra at det er høyere bensintrykk og større dyser det egentlig menes? Isåfall innebærer det ny pumpe, regulator og dyser. Tviler sterkt på om det er noe større å hente i forhold til kostnaden på en slik jobb om alt gjøres....og gjøres riktig.

Noen fjerner vektene i svinghjulet. Dette gir ikke noe særlig effektvinst, men medfører letter gange og kjappere gassrespons i følge noen av dem som har gjort det. Andre har angra på hele greia. Motoren mister dreiemoment og endel av karakteristikken disse motorene har.

Et big bore sett (1060) er å få kjøpt til blodpris. Da ER man entusiast. Ihvertfall med tanke på hvor lavt priset en 2003 Mille er her i landet. Beste måling på en slik jobb er 139 bakhjulshester, ut i fra hva jeg har klart å finne.

Jeg mener at du, om du fortsatt vil ha Aprilia, bør tenke på en 1-2 år gammel Factory. De går til skampris spør du meg. Litt flere hester enn den du har nå, men hele pakken har gitt japanske sykler med adskillig flere hester stor motstand (og grisebank) om man skal legge noe særlig vekt på diverse sammenligningstester (Masterbike etc.)

Om du driter fullstendig i svartmalinga mi, og har lyst å prøve, så håper jeg du holder oss oppdatert!!

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 05 feb 2009, 20:17

Nei, jeg mente større throttlebodies. Etter det jeg har forstått så har de nye modellene (2004 og nyere) større throttlebodies enn de gamle. Disse fulgte også med Colin Edwards-replicaen som ekstrautstyr.

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Legg innav Noale » 05 feb 2009, 20:56

Du har helt sikkert rett. Tror de har økt diameteren her på hver oppdatering av motoren (2001, 2004 og 2006/07). Men dette har vært gjort samtidig med gjennomgripende oppdateringer på motoren forøvrig.
Vet også at de som kjører med dette Big Bore settet har innsug opp i 57mm, men har ennå ikke sett målinger med oversize innsug og standard topper. Kunne vært interessant å sett hvilke utslag det gir.

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 05 feb 2009, 23:30

Trodde det var kun størrelsen på throttlebodiene som var forandret på motorene fra 2001 og til i dag, men nå er jeg ikke så godt orientert på RSV. Hva mer har blitt forandret da?

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Re: RSV prat

Legg innav Noale » 06 feb 2009, 00:28

kan ikke akkurat si at jeg har sammenlignet delenummer, men aprilia liker å fortelle hvor mye deler de har byttet ut. F.eks. på 2001 modellen påsto de at over 350 motordeler var byttet.

I 2004 kom en versjon av denne motoren som Aprilia og Rotax mente var som en ny motor. De kalte den V990 Magnesium.
Toppene var helt nye i form og design. De gikk bort fra doble tennplugger pga redesignet forbrenningskammer (ventilplassering, etc.). Motoren fikk også nye kammer, ventilfjærer og disse toppdekslene i magnesium.
I tillegg ble det gjort noen forandringer på starterclutch, gearkasse, balanseaksler, svinghjul diverse pick ups. Sikkert mye mer jeg ikke vet om.

2004 modellen av RSVR/Factory var i praksis en helt ny sykkel fra topp til tå.

I tillegg forsvant motorstyringen fra Bombardier, og inn kom et komplett system fra Siemens.
Luftfilterboks, eksos og mye annet ble også forandret dette året, men det har vel ikke direkte med motorforandringer å gjøre. Samme med innsug, spjeldhus, throttle bodies, man kan kalle det hva man vil. Kjært barn har mange navn. De fikk dagens 57 mm utgave.

I 2006/07 vet jeg at toppene ble forandret. Større ventiler og dertilhørende endringer.
Årsaken til at jeg skriver to årstall er at RSVR og Factory fikk denne motoren i 2006. 2006 Tuono gjorde det ikke. Den fikk denne motoren først i 2007. Samme året som Factoryutgaven av nye Tuono kom på markedet.

Er sikkert mye jeg ikke har fått med/ikke vet om, men jeg antar at noen har korrigeringer/innspill å komme med.

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 06 feb 2009, 10:03

Ah, der kan jeg se. Men effekten har vel ikke gjort noen store hopp vel?

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Re: RSV prat

Legg innav Noale » 06 feb 2009, 10:30

Har vel økt fra 129 til dagens oppgitte 143. Så ved bytte til en nyere versjon er målet absolutt i sikte for han som ville ha 155.
Forskjellen mht. basic trimming på før/etter 2004 er at pre. 2004 hadde EPROM som kunne byttes ut. Mange leverandører leverte "tilpasset" EPROM ved kjøp av effektanlegg eller slip ons. I tillegg kunne de kjøpes separat som Evoluzione deler.
Min erfaring var at sykkeln gikk magert uansett EPROM etter montering av slip ons.

Noen sverget også til å fjerne noen innsnevringer i innsug/luftfilterboks. I tillegg til å klippe en leder til motorstyringsenheten for å koble ut noen begrensninger. Prøvde det selv uten å måle noen forskjell av betydning (på en og samme benk).
Tror det viktigste man kan gjøre for å holde disse syklene pigge, uansett årgang, er å med jevne mellomrom få synkronisert innsugene. Dvs at de opererer med det undertrykket som er spesifisert for den respektive sylinder.
På pre. 2004 vha. et vacuumeter. Etter 2004 kan dette gjøres elektronisk.

Etter 2004 var syklene levert med to mappinger. En standard i henhold til CE normen for støy og avgasser. En annen "for racing only". Denne er tilpasset åpnere anlegg/slip ons. Må aktiveres ved å koble til et elektronisk serviceverktøy kalt Axone.

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 06 feb 2009, 11:16

Min 2001 har utskiftbar EPROM, så dette må da vel ha kommet ved modellskiftet i 2000? Jeg har en original og en som fulgte med slip-on'en (original Aprilia slip-on, er det dette som er Evoluzione-deler?)

Etter det jeg har forstått så er det en plombering i innsuget som kom i 2004. Er det denne du har prøvd å fjerne uten å måle forskjell? AF1 virker ganske oppsatt på at det virker.

Noale
Fersk
Innlegg: 34
Registrert: 22 jan 2009, 12:44
Sted: Tromsø

Re: RSV prat

Legg innav Noale » 06 feb 2009, 11:39

De hadde vel utskiftbare EPROMs fra 1998 fram til 2003.
Modellskiftet var i 2001.
Evoluzione er Aprilias eget varemerke for "performance parts" i motsetning til OEM deler.

Det er endel som er forskjellig fra USA utgavene mot syklene som leveres til den øvrige verden. Dette pga. strenge miljøkrav i California. Derfor plukker de av diverse. Blant annet et helt oppsett med masse slanger og kullfilterbeholdere for å fange opp gassavdamping. dette er ikke bare å fjerne. Endel må kobles om.
Syklene (2004 og nyere) som leveres i Norge skal ikke ha noen begrensninger utover det som medfølger EU bestemte støy og avgasskrav såvidt jeg vet. Dette kan igjen omgås med å aktivere map 2 som ligger ferdig i motorstyringen. Vel og merke etter at man har montert åpnere anlegg/slip on. Har ikke hørt at disse syklene er plombert. Hvorfor skulle de? Med det jaget for hestekrefter som det er i dag er det nok det siste Aprilia bør tenke på mht. konkurrentene.

Kunne vært interessant å høre om noen andre vet mer om dette.

Brukeravatar
inunf
Admin
Innlegg: 3836
Registrert: 26 jun 2007, 21:10
Sted: Molde
Kontakt:

Legg innav inunf » 06 feb 2009, 13:04

Amerikanerene har noe de kaller for 2000,5-modeller. Dette skal være den modellen som kom i Europa i 2000, var derfor jeg trodde modellskiftet var i 2000.

Er nok kun amerikansk den plomberingen da.


Gå tilbake til «RSV/Tuono»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest