Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Kategorien for alle Aprilia 50 ccm
kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 12:01

Hei, folkens jeg har gjort en feil å kunne trengt lit hjelp fra dere.
Jeg måtte kjøpe ny potte på min Aprilia SR50 Factory 2006 mod, fordi den gamle var rustet å sprekkt opp. Så jeg bestilte meg ny orginalpotte å monterte det. Men jeg var dum nok til å fjerne blomberinga i potta og det jeg ikkje viste var at så lenge scooteren min er helt orginal så kan jeg skjære motoren ved å ta den ut. Jeg kjørte rundt 1 dag uten blomberingen i til jeg fikk vite at det var noe jeg ikkje skulle ha gjort. Så jeg fant frem sveiseapperatet å sveise på blomberinene. Men nå har jeg eit problem, så fort jeg gir full gass så begyner scooteren å hoppe litt. Men dette skjer bare i lav fart. Så fort jeg greie å være litt forsiktig med gassen å scooteren får akslerere litt seinere så går det greit. Det er ikkje noge ulyder i motoren. Men problemet er at den ikje går like godt å hopper litt i lav fart. Noen som kan hjelpe en forvira sjel ?
:s

Brukeravatar
Sander
Lærling
Innlegg: 250
Registrert: 19 jul 2010, 23:23
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Sander » 14 apr 2012, 12:13

Ta av potta, og lys med en lommelykt inn i hullet der eksosen kommer ut, se om det er noen riper i stemplet. Kjenn med fingrene, hvis det kjennes helt glatt ut er nok stemplet helt greit. :)

-

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 12:33

Er ikkje noge riper i stempelet =) men det sikkert litt skitt på det. Det er gj
bittelitt brunt på kanten

Brukeravatar
Sander
Lærling
Innlegg: 250
Registrert: 19 jul 2010, 23:23
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Sander » 14 apr 2012, 12:37

Hvis stemplet har fått brennemerker kan det hende du har fått en mild varmeskjæring.
Hvor langt kjørte du uten plomba?

-

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 12:41

Halv dag

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 12:52

Men vis det hviser seg å være det, er det bare stempelet som må skiftes ? Det koste ikkje mer en 400kr. Men problemet er at jeg ikkje vet hvor mangen mm det er ?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Innlegg: 15499
Registrert: 13 jan 2009, 15:13
Sted: Varhaug, Rogaland

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Anton » 14 apr 2012, 15:39

Når og hvor er det den hakker?

Det er nok sot du ser, det er helt normalt. :)
Her skal det stå noe fornuftig.

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 15:41

Når jeg har started den å skal begyne å kjøre så hopper den når den akslererer. Hvis det var de du mente med hakker

Brukeravatar
Sander
Lærling
Innlegg: 250
Registrert: 19 jul 2010, 23:23
Sted: Tromsø
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Sander » 14 apr 2012, 18:21

Er du sikker på at plomba ble montert helt sånn som den var?
Hvis det er forgasserversjonen du har kan det hende forgasseren din må justeres, selv om det er litt merkelig at det plutselig endres..

-

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 19:34

Det er ditech med insprøyting. Så vis jeg følger dit råd så bør jeg reise inn på eit aprilia verksted å få dem til å stile inn insprøytninga ?

Brukeravatar
Raptor33
Gold
Innlegg: 5189
Registrert: 27 mai 2010, 20:24

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor33 » 14 apr 2012, 20:20

Er vel ingen plombering i eksosen på Aprilia SR50 Ditech.
Man kan bruke en gameboy for å trimme disse, samt fjerne variator ringen. ;)

Kunne vi fått et bilde av hva du "kuttet" av?

Brukeravatar
Pettroh
Gold
Innlegg: 4774
Registrert: 27 apr 2010, 23:00
Sted: Stolt Nesodding
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Pettroh » 14 apr 2012, 20:37

Ja, plomberingen av disse sitter i innsprøytninga. Så det skal du ikke være noe redd for, haha. Vil tro den hakker og sånn fordi du har satt i plomberinger :p
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990


Brukeravatar
Raptor33
Gold
Innlegg: 5189
Registrert: 27 mai 2010, 20:24

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor33 » 14 apr 2012, 21:11

Petter, derfor jeg lurte på hva han har kuttet av :lol:

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 14 apr 2012, 22:02

Jeg kjøpte ny potte til den. De er ikkje identisk som den orginale. Men jeg fikk beskjed at den var som den orginale.Men den var helt grei å kjøre uten blomberingen, men så fort jeg sette den i så begynte den å hakke. Men jeg fikk beskjed av en kopis at jeg kunne skjære motoren vis jeg tok ut blomberingen i potta. Derfor satte jeg den inn igjen

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 14 apr 2012, 22:31


Brukeravatar
Raptor33
Gold
Innlegg: 5189
Registrert: 27 mai 2010, 20:24

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor33 » 14 apr 2012, 22:50

Bruk orginal anlegget ditt, funker mer enn bra nok! :)

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 14 apr 2012, 23:10


kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 15 apr 2012, 00:26

Okey, jeg fikk beskjed at motoren ikkje fikk nok bensin og ojle vis jeg fjernet blombering uten gameboytrim. Jeg undret litt over det selv men tenkte på det som kansje en grunn iform av at når jeg kjører så nykker den i aksen. Og dermed at den ikkje fikk nok eller fikk for mye bensin

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 15 apr 2012, 00:27

Okey, jeg fikk beskjed at motoren ikkje fikk nok bensin og ojle vis jeg fjernet blombering uten gameboytrim. Jeg undret litt over det selv men tenkte på det som kansje en grunn iform av at når jeg kjører så nykker den i aksen. Og dermed at den ikkje fikk nok eller fikk for mye bensin

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 15 apr 2012, 00:32

PS den gamle potten var rustet sundt. Derfor jeg kjøpte ny. Og da jeg kjøpte ny sa jeg at jeg ville ha orginal potte fordi jeg skal ha scooteren min 100% orginal

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 15 apr 2012, 00:35

En Ditech har ikke en O2 sensor, så ECU'n vet ikke hva slags eksospotte du har. Det er hvilken Map som er i ECU'n og hvilken mode den er satt i som bestemmer olje/bensin(standard mode/development mode)... Register deg på apriliaforum.com.. Og les sticky: READ ME FIRST! - Rules, FAQ, Help, Known Problems and other information... Før du hører på hva kamerater har å si... Og har du spørsmål, så er det mange der som vil hjelpe deg....

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 15 apr 2012, 00:47

Ja men så lenge den står som standar på ecu'n så bør jeg vell bruke en potte uten blombering ?

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 15 apr 2012, 00:58

Du kan bruke begge deler. Men du vil ikke kunne utnytte fullt ut en potte uten plombering hvis ikke ECU er satt i development mode.. Hvis du vil lære mer om scooteren din, gå til apriliaforum.com...

Brukeravatar
Pettroh
Gold
Innlegg: 4774
Registrert: 27 apr 2010, 23:00
Sted: Stolt Nesodding
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Pettroh » 15 apr 2012, 02:11

Raptor det har ingenting å si om han kjører med den med plombering eller ikke så lenge den ikke går over 45. Regner med at siden den var "lovlig" så lenge plomba er i, så er den jo akkurat like lovlig så lenge den ikke går over 45. Regner med at det fulgte med papirer på potta da.

kverneland, regner med at kompisen din som sa at den får for lite olje og bensin, ikke var klar over at du har innsprøytningverson, men dermed forgasser. Ikke mer å diskutere i den tråden her nå, problemet er løst!

og om du er missfornøyd med dette forumet raptor50, som du gir sterke signaler til, så skjønner jeg ikke hvorfor du er her!
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990


Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 15 apr 2012, 07:58

Fjerner du plomberingen i en eksospotte(mao trimpotte) på en Ditech, uten samtidig å øke tykkelsen på sperreringen i variatoren, så går den fortere enn 45 kmt. Jeg er ikke misfornøyd med dette forumet, kunnskapsnivået på rådene som gis vedrørende Aprilia Ditech, er noe annet.

Brukeravatar
MSS
Gold
Innlegg: 3342
Registrert: 12 okt 2010, 00:06
Sted: Hordaland-Masfjorden
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav MSS » 15 apr 2012, 10:43

Å fjerne plomberinger (visst det er fra før da) uten å fks dyse opp og skru opp olja, fører det til slutt til at den skjærer seg. Så forstår på ein måte koffor kompisen din "advarte" deg. Men visst det ikkje var på det gamle, så er det vell berre å fjerne den. Følg heller med på fargen på pluggen, og sjå til at den har fin farge :)
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97

x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06

Brukeravatar
MagnusAnd
Veteran
Innlegg: 897
Registrert: 27 des 2010, 20:46
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav MagnusAnd » 15 apr 2012, 11:08

Må si meg enig med MSS:

Hvis det ikke er plombering i det helt originale eksosanlegget ditt, og du har kjøpt ett nytt uoriginalt med plombering og hvis du tok plomberingen før du begynte å bruke potta, hvor den gikk strøkent, og deretter satt inn plomberingen og problemene kom, så er det vel bare å ta ut plomberinge og kjøre.
Aprilia RS 125 - 2006 - Kondemnert..
Aprilia RS 125 - 2000 - SOLGT - Til min kjære bror
Aprilia RS 125 - 2007 - Kollidert - 20/3-12
Her er syklene - viewtopic.php?f=26&t=7992 :g

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 15 apr 2012, 11:12

Dette er en Aprilia Ditech.. Det er direkte innsprøytning, og ikke forgasser på scooteren til trådstarter.. Så jeg kan ikke si meg enig med MMS... ;) :)

Brukeravatar
MagnusAnd
Veteran
Innlegg: 897
Registrert: 27 des 2010, 20:46
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav MagnusAnd » 15 apr 2012, 11:40

Har sett du har skrevet det, men i og med at scooteren går originalt uten plombering, og han kjøpte ny potte og tok plomba og den gikk som originalt. En kamerat sa den ville skjære seg og trådstarter sveiset inn plombe og fuskingen kom, så sier det seg vel selv?
Aprilia RS 125 - 2006 - Kondemnert..
Aprilia RS 125 - 2000 - SOLGT - Til min kjære bror
Aprilia RS 125 - 2007 - Kollidert - 20/3-12
Her er syklene - viewtopic.php?f=26&t=7992 :g

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 15 apr 2012, 12:40

Den er helt orginal å når jeg kjøpte den så gikk den 50-53. Så jeg tror bare jeg tar ut blomba igjen å kjører uten. Fordi uten så gikk den smertefritt, ergo da vil jeg tro at blomba i den gamle var ute iogmed at den gikk 50 når jeg fikk den.
:g

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Innlegg: 1682
Registrert: 15 mai 2011, 00:38
Sted: tromsø

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav xavi0n » 15 apr 2012, 19:22

Du kan ikke skjære den ved å kjøre uten plomba, du må bare dyse opp.

At den hakker er at når clutchen er for varm eller for kald så hopper den litt i lav fart.


Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

Brukeravatar
Raptor33
Gold
Innlegg: 5189
Registrert: 27 mai 2010, 20:24

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor33 » 15 apr 2012, 19:24

Det er en Ditech Lohne.. ;)

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Innlegg: 1682
Registrert: 15 mai 2011, 00:38
Sted: tromsø

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav xavi0n » 15 apr 2012, 19:25



Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 16 apr 2012, 11:34

Har tatt ut blomba, går helt greit nå, faktisk betre en før. Må jeg dyse opp selv om den går bra nå ?

Brukeravatar
MSS
Gold
Innlegg: 3342
Registrert: 12 okt 2010, 00:06
Sted: Hordaland-Masfjorden
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav MSS » 16 apr 2012, 12:12

Sjekk pluggen, forteller deg det meste du trenger å vete :)
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97

x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 16 apr 2012, 23:01


Brukeravatar
Pettroh
Gold
Innlegg: 4774
Registrert: 27 apr 2010, 23:00
Sted: Stolt Nesodding
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Pettroh » 16 apr 2012, 23:15

Du er kanskje vandt med å lese mye engelsk fra et annet forum elns, men ettersom jeg leser det her, så virker alt bare som at du ikke får med det som faktisk står i innleggene Raptor50.
X: Rieju MRX pro 03 ombygd til smx
Aprilia rs 125 2000 - Rave 2, 34 flatside, ITALKIT, tyga carbonreeds, K&N pf, BR10EIX iridum plugg, VHM topp
Volvo 740 2,3 GL 1990


Brukeravatar
MSS
Gold
Innlegg: 3342
Registrert: 12 okt 2010, 00:06
Sted: Hordaland-Masfjorden
Kontakt:

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav MSS » 17 apr 2012, 00:24

Pluss at du kan droppe den ignorante og sarkastiske måten å oppføre deg på her på forumet.

At du er "kan absolutt alt" og alle andre "ikkje kan ein dritt" kan du gjerne få tru, men hold ikkje på å responder slik. Forumet er jo for å kunne stille spørsmål, lære og vise kvar andre fks workloggen sin. Ikkje ein plass for å rake ned på andre sine kunnskaper ;)
KTM EXC 300 10
KTM EXC 125 08
BMW E39 540Ia 97

x:
Yamaha YZ 250 05
Aprilia RS 125 06

Raptor50
Fersk Racer
Innlegg: 139
Registrert: 12 apr 2012, 22:25

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Raptor50 » 17 apr 2012, 00:56


Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Innlegg: 1682
Registrert: 15 mai 2011, 00:38
Sted: tromsø

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav xavi0n » 17 apr 2012, 07:28

Kvernland,
Det du kan gjøre er å sette på noe bedre reed-ventiler og et racing-luftfilter.
Du vil få litt finere lyd og bedre gassrespons.


Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 22 apr 2012, 21:17

Xavi0n: Scooteren går som aldig før =) tror ikkje gjør noen med den før jeg eventuelt må eller finner ut at jeg skal trimme den. Jeg er fornøyd med den nå og går betre enn noen gang =)

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Innlegg: 1682
Registrert: 15 mai 2011, 00:38
Sted: tromsø

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav xavi0n » 22 apr 2012, 21:27

Nei, en uplombert ditech er nok noe av det kjappeste på markedet.


Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 22 apr 2012, 23:24

Haha, har en bror som nettopp mistet skiltene pågrunn av trimm. Så jeg venter litt før jeg eventuelt trimmer den =)

Brukeravatar
xavi0n
Bronze
Innlegg: 1682
Registrert: 15 mai 2011, 00:38
Sted: tromsø

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav xavi0n » 22 apr 2012, 23:35

Så lenge sykkelen gjør mer enn 50 blir du tatt, skal du kjøre over 45 så kan d ke gjerne dra den fullt ut, boten er den samme


Alt er bolton så lenge du har vinkelsliper og sveiseapparat

Tråden min
viewtopic.php?f=26&t=8588

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 30 apr 2012, 20:48

Den går 50 akkurat på flaten. Eneste som er tatt ut er bomben i potta å grunn av fusk i motoren vis den står i

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Innlegg: 15499
Registrert: 13 jan 2009, 15:13
Sted: Varhaug, Rogaland

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Anton » 01 mai 2012, 21:24

Ikke tilfeldigvis du som fikk 8 meter gratis neonlys? :lol:
Her skal det stå noe fornuftig.

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 30 mai 2012, 21:28

jo ?

Brukeravatar
Anton
Støttespiller
Innlegg: 15499
Registrert: 13 jan 2009, 15:13
Sted: Varhaug, Rogaland

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav Anton » 30 mai 2012, 21:41

Husker ikke hvem det var som kommenterte det. Men tror kanskje det var Lars, kjenner du han godt eller? :p
Her skal det stå noe fornuftig.

kverneland
Fersk
Innlegg: 67
Registrert: 17 aug 2011, 12:21

Re: Aprilia SR50 Factory Nybegynerfeil

Legg innav kverneland » 03 aug 2013, 15:44

hvem lars ?


Gå tilbake til «50 ccm»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest