Hvordan lakkere kåpene?

Tråden kun for deg som har mekaniske problemer med sykkelen.
kimrudi97
Nysgjerrigper

Hvordan lakkere kåpene?

Legg innav kimrudi97 » 04 sep 2014, 23:07

hei hei alle sammen, har akk fått mæ en aprilia rs 125 2000 mod som har nån førferderlige kåpe som må lakkes og de e pussa ned men kordan burde æ lakk det på en så ikke alt før dyr måtte og helst førklar kordan æ skal gjør dt :-D også lura æ på om der en nån som har bilda av kordan det originale luftfiltre e festa sidn der e to utganga å æ trur kansje æ mangla en del dær :D mvh Kim-Rudi

JonnAdrian
Fersk Racer
Sted: Hønefoss, Buskerud

Re: Hvordan lakkere kåpene?

Legg innav JonnAdrian » 07 sep 2014, 23:46

Uten godt grunnarbeid får du ikke et godt lakkeringsresultat. Jeg pleier å gjøre det slik når jeg lakkerer med sprayboks:
Pusser ned kåpene, begynner med såpass grovt pussepapir at jeg får av lakken uten å måtte 20min på et sted, f.eks 180-papir, selv om mange syns dette er for grovt. Når jeg har fått av nesten all lakken pusser jeg over til 240-papir, 400-papir, 800 våtslip-papir og til slutt 1000-våtslippapir. Alt dette for å fjerne pusseriper mest mulig, slik at overflaten blir glattest mulig. Dette er veldig viktig for et bra resultat.

Når jeg er ferdig med å pusse vasker jeg kåpene med et stoff som fjerner alt møkk og støv (F.eks Aceteon), slik at det ikke kommer noe møkk i grunning/lakk, og at lakken får bra feste. Når alle kåpene er ferdig vaska henger jeg kåpene opp et godt belyst sted, med minst mulig støv og med en tepratur på 15-20grader. Nå begynner jeg å spraye på grunningen, først et meget tynt lag, så 2 heldekkende lag etterpå. Grunning påføres akkurat på samme måte som lakk. Når jeg er ferdig med siste grunningslaget tar jeg å venter minst 12t før jeg pusser over der jeg har hatt på grunning med 1200-våtslippapir , slik at det blir helt glatt og fint. Ikke puss så mye at du kommer igjennom grunninga. Etter dette vasker jeg med Ajax, for å så spraye på et tynt lag med lakk, så 2-3 lag som er så tjukke lag, uten at det begynner å renne. Etter det igjen venter jeg noen timer før jeg har på 2-3 lag med klarlakk.
Da blir det som oftest veldig blankt og fint, det blir ikke som de proffe lakker, men fint og holdbart. Viktig at du kjøper lakk, grunning og klarlakk av samme fabrikat, hvis ikke kan lakken "koke" eller skille seg fra hverandre. Ikke kjøp lakk fra biltema, bilxtra og mekonomen er fine greier. :)
09' Aprilia RS125 Spains No. 1 FP-eksos
07' Aprilia RS125 FP (vraket)
92' BMW 318IS M-Tech

kimrudi97
Nysgjerrigper

Legg innav kimrudi97 » 08 sep 2014, 20:46

okei skal se om æ får gjort nåkka i hælga kansje æ kan lægg ut bilde før å ætter ? :D

kimrudi97
Nysgjerrigper

Legg innav kimrudi97 » 08 sep 2014, 20:48

og takk før svar ! :D

Gå tilbake til «Hjelp meg»